Slovníček
Individuální vzdělávací plán
Plán, který se ve zkratce nazývá IVP, je vypracovaný podle podmínek školského zákona, jeho náležitosti stanoví vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Za jeho vytvoření odpovídá ředitel školy, je součástí dokumentace žáka. Podkladem jsou závěry speciálně pedagogického, příp. lékařského vyšetření a je vytvořen se souhlasem žáka nebo jeho zákonného zástupce. Vychází ze školského vzdělávacího programu školy, obsahuje cíle, obsah vzdělávání, rozsah a časové rozvržení učiva, způsob hodnocení, seznam kompenzačních a učebních pomůcek (viz například video Euroinstitutu), závěry vyšetření, předpokládané navýšení normativu, způsob kontroly plánu a spolupráce s pedagogicko psychologickou poradnou či speciálně pedagogickým centrem. S IVP mají být seznámeni seznámeni všichni vyučující žáka. Kromě speciálních vzdělávacích potřeb mohou být důvodem k vytvoření IVP také tzv. jiné závažné důvody (dlohodobá nemoc, výkonnostní sportovci za účelem účasti na soutěžích, zápasech, soustředění apod.).
Kinantropologie
je věda o pohybu člověka. Zkoumá strukturu a funkci účelově zaměřených pohybových činností člověka a jejich rozvoj, kultivaci a účinky v definovaných podmínkách prostředí, tj. v tělesné výchově, sportu, fyzioterapii, zdravotní tělesné výchově, rekreaci, tanci atd.
Logopedie
Mimořádné nadání
Mimořádné nadaní je potenciál k tomu, aby se žák stal uznávanou osobnostá nebo významným tvůrcem myšlenek v oblastech činností, které zvyšují morální, fyzický, emocionální, sociální, intelektuální a estetický život lidstva. Mimořádně nadaní žáci jsou objektem speciální pedagogiky jako žáci se speciálními vzděláváními potřebami. Rozložení jejich schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech. Znaky mimořádného nadání:
- předčasný vývin v oblasti, která přímo souvisí se studiem či konkrétním studijním oborem;
- vlastní (i kvalitativně odlišný) způsob učení včetně tvořivého přístupu k řešení problémů a
- nadšení pro výkon v konkrétní oblasti učení související s vnitřní motivací nadaného projevit své výkony v dané oblasti.
Nadaný žák má schopnost těžit ze svých předností a kompenzovat své nedostatky.
Oftalmopedie (tyflopedie)
Kompendium speciální pedagogiky
Kompendium léčebné pedagogiky
Odborné publikace
Revue Speciální pedagogika fungovalo na Webnode deset let. Od roku 2018 není web aktualizován. Nové příspěvky hledejte na:
https://www.specialni-pedagogika.cz/